Thursday, 19 November 2020

Menteri Pendidikan dakwa kes buli tahun ini menurun, reaksi netizen pula buat kita tersenyum...

Imej via http://semuanyajdt.com/

Buli di sekolah telah menjadi masalah biasa buat masa sekarang, dan pelbagai kempen telah dilaksanakan bagi mengatasinya.


Anda bimbang tentang buli di sekolah? Tak mengapa, kerana Kementerian Pendidikan Malaysia percaya ianya masih terkawal, cuma...


Menteri Pendidikan Dr Mohd Radzi Md Jidin mengatakan bahawa kes buli sekolah menurun dengan ketara tahun ini berbanding tahun lalu.


Dalam jawapan bertulis kepada Anggota Parlimen Daerah Tebrau, Steven Choong Shiau Yoon, yang membangkitkan isu peningkatan kes buli sekolah sejak 2016, Dr Mohd Radzi mengatakan bahawa kementerian mencatat lebih sedikit kes pada tahun 2020.


Berdasarkan data yang disediakan oleh sistem Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM), hanya 0.04 peratus kes buli dicatatkan antara Januari dan September tahun ini, berbanding 0.12 peratus pada tempoh yang sama tahun lalu.


Peratusan kes buli adalah 0,07 peratus pada tahun 2016, 0,06 persen pada tahun 2017 dan 0,09 persen pada tahun 2018.


Walaupun penurunan peratusannya memberangsangkan, hanya ada kekurangan kecil dengan pernyataan: sekolah tidak banyak dibuka tahun ini kerana pandemik COVID-19.


Sekolah di seluruh negara terpaksa ditutup pada bulan Mac kerana perintah kawalan pergerakan (MCO), dan perintah kawalan berikutnya dan ianya tidak dapat dibuka sehingga satu jangka masa yang agak panjang.


Oleh itu, memang masuk akal bahawa kes buli sekolah akan merosot tahun ini kerana tidak ada sekolah yang dibuka hampir sepanjang tahun 2020.


Sudah tentu, netizen juga menunjukkan fakta itu:


Tapikan, selagi jumlahnya tidak meningkat tahun ini, Kementerian Pendidikan harus meraikannya sebagai satu kemenangan kecil kan?

We Share because We Care

Comments


EmoticonEmoticon